Samen werkt het, of niet soms?



Samenwerken of samen werken, niemand ontkomt eraan. Of het nu noodzakelijk, leerzaam of nuttig is, je zit hoe dan ook in een netwerk met je collega, klant of leverancier. En hoewel we denken dezelfde taal te spreken, blijkt het in de uitwerking nog wel eens anders te zijn. Een belofte wordt niet nagekomen, een deadline wordt niet gehaald of iets wordt anders uitgelegd dan hoe je het zelf had bedoeld.

Soms hoor je mensen verzuchten: Hoe moeilijk kan het zijn? Niets menselijks is ons vreemd. Maar het kan natuurlijk ook de andere kant op gaan. Wat je zelf had bedacht, wordt mooier of vollediger. Een project wordt juist door samenwerking tot een goede einde gebracht.

Samen tot iets goeds komen staat of valt vaak met de communicatie. En ja, dat communiceren is soms best moeilijk. Waar de één alles letterlijk neemt, spreekt de ander vanuit de context. En dan hebben we het nog niet eens over verschillende referentiekaders en de eigen (selectieve) perceptie. Dezelfde woorden kunnen zomaar verschillende betekenissen krijgen. Soms om te lachten en soms om gek van te worden.

Met dit alles in het achterhoofd kijken we naar samen werken en samenwerken. We hebben twee oren en één mond. Zou dat zo zijn omdat in communicatie luisteren misschien wel belangrijker is dan spreken? Zou zomaar kunnen. We doen ons best om echt te luisteren, door te vragen om tot de kern te komen en het maken van heldere plannen en verwachtingen. Ons uitgangspunt is: afspraak is afspraak. We doen wat we beloven. En mocht je het niet zo ervaren, laat het ons dan meteen weten. Zo zorgen we ervoor dat de samenwerking echt werkt!

« Terug
Media
  • Webcontentfabriek - blog samenwerken.png